BOEKELO – De Fransman Benjamin Massie vertrok zaterdag om 11.00 uur met Climaine de Cacao als eerste starter vertrokken voor de crosscountry van de 49ste editie van Military Boekelo. Twintig minuten later begon Sanne de Jong als nummer drie beginnen aan de terreinrit, waarin 29 hindernissen met in totaal 42 sprongen moeten worden overwonnen.
Wie geen strafpunten wil oplopen, moet de ruim 5800 meter lange rit door de Twentse dreven afleggen binnen 10 minuten en zestien seconden.
Voor Sanne de Jong moet de zaterdag de dag van Boekelo worden. “Ik denk dat iedereen de cross het leukst vindt, anders doe je niet aan deze sport. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht hier te zijn. Bij het EK in Zwitserland sprong ik op een hindernis aan de verkeerde kant van de vlag. Er ontstond een flinke discussie, maar mijn wedstrijd was na vijfenhalve minuut voorbij. Het enige goede nieuws was dat ik daardoor wel in Boekelo kan meedoen.”
Soort padvinder
Omdat de cross en het springen de sterkste onderdelen van haar paard Enjoy zijn, fungeert De Jong als eerste starter voor TeamNL. “Normaal gesproken is die supersafe in de cross en het springen en het is belangrijk dat de eerste ruiter iemand is die goed aan de finish komt en die ook de rest van informatie kan voorzien. Hij of zij fungeert als een soort padvinder.”
Wanneer ze tevreden is? “Als ik zondag op het podium sta van het Nederlands kampioenschap en met een gezond paard naar huis kan. Ik heb er in elk geval onwijs veel zin in.”
De wedstrijd begint overigens een uur later dan aanvankelijk gepland om de te voorkomen dat de laaghangende zon bij een aantal obstakels de combinaties te veel hindert.
De Engelse parcoursbouwer Adrian Ditcham heeft ten opzichte van het traject van 2019 bijna de helft van de hindernissen vernieuwd of in meer of mindere mate aangepast. De opvolger van zijn landgenote Sue Benson over het parcours: “De grootste uitdaging was nog dat we lang niet wisten of het überhaupt kon doorgaan. Gary Padmore, die al vele jaren de echte bouwer is in Boekelo, had uiteraard al wel het nodige gedaan voor dit jaar. En we hadden vanzelfsprekend ook wel ideeën hoe we het wilden doen, maar ook de bestaande hindernissen zijn al twee jaar niet gebruikt. Wat we twee jaar geleden al direct wisten was dat we hoe dan ook weer een tweede watercombinatie wilden.”
Blijven nadenken
Voordat ze de al vele jaren bestaande en weer wat gewijzigde Bosvijver (combinatiehindernis 20abc en 21) bereiken, gaan de deelnemers al te water in de TKF Pond (9). “Best intens”, vindt Andrew Ditcham ervan. De Brit kreeg al veel complimenten voor het ontwerp van de crosscountry, die van begin tot eind optimale concentratie van paard en ruiter vraagt. “Ze moeten blijven nadenken”, stelt Ditcham. “En vooral van de jonge paarden moet je altijd afwachten hoe ze reageren op de aanwezigheid van zoveel publiek als hier in Boekelo, zoals nog nooit hebben gezien.”
Op de vraag wanneer zijn dag geslaagd is, is Adrian Ditcham kort en krachtig: “Als ook de laatste combinatie safe thuis komt.” De laatste sprong voor de 59 combinaties is een bijzondere. Die hindernis is aangekleed met tal van foto’s van perschef Jacob Melissen uit de vijftigjarige historie van de Twentse military (zie foto onder).
Starttijden Nederlanders
11.16 Sanne de Jong met Enjoy
11.48 Merel Blom met Crossborder Radar Love NOP
12.36 Tim Lips met Lady Chin van ’t Moerven
13.12 Jordy Wilken met Curacao
14.28 Thierry van Reine met ACSI Harry Belafonte
15.04 Willemina van der Goes-Petter met Ekino
15.24 Laura Hoogeveen met Wicro Quibus
15.44 Merel Blom met Ceda NOP