Het coronavirus legt het sociaal en maatschappelijk leven al enkele weken vrijwel compleet lam. Ook de paardensport.
Hippisch Twente probeert u in deze onwerkelijke tijden een inkijkje te geven in de stand van zaken in de regionale hippische wereld.
Hoe gaat het ‘paardenleven’ verder?
Gerben Morsink, springruiter en ondernemer
“Het is rustig nu er geen wedstrijden zijn, maar het trainen gaat bij ons gewoon door. We hoeven ons niet te vervelen. We trainen wel aangepast, je ziet vooral meer concourssimulatie thuis. Buiten kunnen we gelukkig een heel parcours springen, dat is een voordeel als je daarvoor de mogelijkheden hebt. Zo kun je de paarden redelijk in vorm houden.
We hebben nu wat meer tijd om de paarden krachttraining te geven. Normaal doe je dat tussen wedstrijden door, als ze een paar weken op rust staan. Nu kan dat wel. Het is mooi om dat af te wisselen met conditietraining. Wat het effect is, is echter een beetje een gok. Je hebt namelijk geen ijkpunten om te kunnen meten hoe ze ervoor staan omdat er geen wedstrijden zijn, dat is een groot nadeel. Maar dat is niet anders, de gezondheid van iedereen gaat voor.”
Echt een meerjarenplan
“We hebben in elk geval nog het geluk dat we bezig kunnen zijn, we hoeven niet stil te zitten. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de invloed van corona op de fokkerij zeer beperkt is. Je ziet de laatste jaren een tendens dat er steeds meer paarden gefokt worden. Dat zal nu wel wat afvlakken, maar ik denk niet dat de fokkerij in een crisis schiet. Voor ons is de fokkerij echt een meerjarenplan. Wij houden veulens in principe zelf voor de sport. We hopen over een jaar of zeven, acht te kunnen vaststellen dat de merries die we nu insemineren voor goede opvolgers hebben gezorgd. Dat zal voor fokkers die veel naar veilingen gaan, anders liggen. Er zijn nu nog wel veilingen online, maar dat is toch anders dan wat men gewend is.
Met EquineM, mijn bedrijf dat online systemen levert voor stalmanagement, gaat het gelukkig ook best goed. Onze klanten nemen soms wel wat meer tijd om te beslissen en stellen vaker vragen over support en het door ontwikkelen van de software. Maar op zich loopt het prima. Een aantal klanten valt weg, maar er komen ook nieuwe voor terug. We mogen niet klagen.”
Foto Gerben Morsink © Kiek4Fun