ALMELO/USSELO - De twee jonge Twentse amazones Lisa de Paauw uit Usselo en Madée Schuttenbeld uit Almelo lanceerden deze week hun eigen hippische kledinglijn Lima Equestrian. Wat min of meer als een grapje begon, groeide uit tot een serieuze onderneming.
Ze zijn allebei nog maar negentien jaar en delen de passie voor de springsport en mode. Lisa de Paauw: “We kennen elkaar sinds we een jaar of acht, negen waren en houden allebei van mooie kleding en gezellig shoppen. Op een zaterdag zaten we een keer in de auto richting Düsseldorf waar we gingen shoppen en toen begon ik erover dat ik een nieuwe rijbroek moest hebben. Die ik had was best duur, maar ging al snel kapot. Een beetje als grapje zeiden we tegen elkaar: ‘Zouden we zelf geen rijbroeken kunnen ontwerpen en laten maken? Van het een kwam het ander. Toen ik het mijn vader vertelde, raadde hij ons aan eens online rond te kijken wat er mogelijk was. We kwamen erachter dat we eigenlijk gemakkelijk in contact konden komen met een fabriek die de stoffen kon leveren.”
Eerste samples
Lisa en Madée gingen vervolgens aan de slag met de ontwerpen. Madée Schuttenbeld: “We zijn gaan kijken wat we zelf mooi vonden. Lisa heeft een grote iPad met een pen en begon een beetje te schetsen. We kwamen al snel uit bij kleding met een leuk randje, knoopjes en glittertjes. We zochten contact met een mevrouw, bij wie we de eerste samples konden bestellen. Na een maand kregen we die binnen. We waren nog niet echt serieus bezig om een eigen lijn te beginnen, maar vonden het wel meteen heel erg leuk.”
“Dan ga je die samples wat veranderen”, vult Lisa aan, “tot je er uiteindelijk tevreden over bent en een bestelling plaatst. We moesten er wel lang op wachten omdat het transport langer duurde dan we dachten. Maar het begin was er.”
De collectie bestaat vooralsnog uit (trainings)kleding voor dames: rijbroeken, t-shirts, tops en sokken. “We zijn bezig om er ook unisex truien aan toe te voegen.”
Madée weer: “Rijkleding is normaal gesproken vrij duur. We wilden qua prijs een segment lager gaan zitten dan de bekende merken, maar wel producten van dezelfde kwaliteit leveren en kleding aanbieden die gewoon goed zit. Zoals stretchy broeken en ademende shirts. Het is ons gelukt die te krijgen. We hebben de samples zelf uitgetest en de broeken gaan een hele tijd super goed mee. Ze hebben vooral een uitstekende grip. Ook de naden houden zich prima, dat is een van de eerste dingen die in orde moeten zijn.”
Niet schreeuwerig
Het duo koos bewust voor een rustige uitstraling van de kleding. Lisa: “We komen net kijken en willen niet meteen met bijvoorbeeld een schreeuwerig logo komen. We gingen wel voor chique, maar wilden vooral kleding die niet meteen opvalt als je gewoon naar een winkel gaat. We kiezen dus niet voor een suède zitvlak of opvallende kleuren. We hebben puur gedacht vanuit het rijden, wat we zelf misten aan de bestaande rijkleding. Dat dat hebben we omgezet in onze ontwerpen.”
Hun jonge onderneming is voor beide amazones goed te combineren met hun studie. Lisa de Paauw is bezig met haar derde jaar van de opleiding International Business aan het Saxion College. “Eerst wilde ik de TMO doen, de fashion business scool, maar daar heb ik de focus niet meer op liggen.”
Madée Schuttenbeld, wiens paarden op stal staan bij Gert-Jan Bruggink in De Lutte, is vaker internationaal actief dan haar eveneens dagelijks met paarden werkende vriendin en drie dagen per week aanwezig op het Johan Cruijff College in Groningen. “Dat is gemakkelijk te combineren met de sport. De rest van de week ben ik gewoon hier en echt met de sport bezig.”
Mond-tot-mond reclame
Ze geven zich twee jaar de kans om naam te maken met hun kledinglijn. Madée: “De eerste twee jaar zijn voor ons vooral een leerproces. Daarna zijn we allebei klaar met school en daarna kunnen we er hopelijk ons werk van maken. We zijn al wel aan het kijken naar winkels die onze kleding willen verkopen. We kennen ook allebei veel mensen in de paardensport en mond-tot-mond reclame helpt. Er komen nu al mensen bij ons met vragen, ook van wie we dat helemaal niet hadden verwacht.”
Lisa vult aan: “Natuurlijk hopen we vooral dat het een beetje gaat lopen. De eerste tijd is het vooral belangrijk een beetje naam te krijgen. Het is geslaagd als straks mensen naar ons komen en zeggen dat onze kleding lekker zit. En dat je ze in producten uit onze lijn ziet lopen. Hopelijk zijn er bijvoorbeeld influencers, die ons kunnen promoten en uiteraard zullen we ons op social media laten zien. We doen in ieder geval iets wat we allebei super leuk vinden en dat met kleding én paarden te maken heeft.”
Nieuwsgierig naar de nieuwe kledinglijn van Lisa de Paauw en Madée Schuttenbeld? Kijk dan op de website www.limaequestrian.com
Onderste drie foto's © André Uijting