ENSCHEDE - Als laatste van de vijftien deelnemers in de barrage van Kuipers Logistics Grote Prijs van Twente deed Kirsten Rikkert zondagmiddag met Sorrento wat twaalf concurrenten voor haar niet was gelukt. Ze klopte met een foutloze rit Willem Greve, die als twee starter de leiding had genomen met Avion en dichtbij een tweede triomf op rij in het hoofdnummer van Indoor Twente was. Met een verschil van slechts eentiende seconde bleef de 20-jarige amazone uit Enter haar collega uit Markelo voor.
Het was een opmerkelijke prestatie van de combinatie uit Enter, omdat Sorrento afgelopen zomer door koliek werd getroffen en het nog maar de vraag was of de veertienjarige bruine ruin (v. Kingston x Faram) die aanval zou overleven. Na een operatie in het Duitse Hochmoor herstelde Sorrento echter wonderwel en de winst in de Go Planet Expo Hall was de ultieme beloning voor zijn overlevingsdrang.
"Ik zou al heel blij zijn geweest als hij in elk geval weer in de wei kon lopen", vertelde Kirsten Rikkert na haar machtsgreep. "Er was een grote kans dat hij zou overlijden. Hij had een probleem met de darmen en het was echt kritiek. Gelukkig is de operatie goed verlopen. Dit is een super come-back voor hem. Hij is ook zo sterk."
Niet te dol
Coach Robert Vos had Kirsten Rikkert, die drie jaar geleden in het Italiaanse Pinerolo met Ugano haar eerste en tot dusver enige Grand Prix-zege op twee sterrenniveau boekte, meegegeven dat ze vooral haar eigen rit moest rijden. "Hij had de barrage van Willem Greve gezien. Het paard van Willem heeft een grotere galop, maar die van mij draait sneller. Het was dus zaak rustig te rijden en niet te dol te doen. Het gekke is dat hoe rustiger je blijft, hoe beter dat is voor Sorrento. Als hij kort bij het hout blijft, is hij veel vloeiender. Dit is echt super gaaf."
Willem Greve voorvoelde al na zijn eigen optreden dat de zege voor hem niet zou zijn weggelegd. "Er kwamen nog zoveel snelle combinaties na mij dat ik daarop geen moment durfde hopen. En ik wist, ook toen Kirsten nog de enige was die het kon redden, dat ik kansloos zou zijn als zij geen fout zou maken. Kirsten reed nu haar eigen rondje, maar als ze alles zou hebben gegeven was ze twee seconden sneller geweest dan ik. Ik kan niet meer dan tevreden zijn. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat we vierde of vijfde zouden worden, maar de lijntjes en de bochten liepen goed."
Pas als het echt hoog wordt
Greve heeft de achtjarige schimmelruin Avion (v. Cornet Obolensky x Pilot) van eigenaar Jan Boomkamp nog maar twee maanden onder het zadel, maar maakt snel vorderingen. "Het heeft even geduurd voor we elkaar gevonden hebben
Avion begint pas te springen als het echt hoog wordt. Hij is heel voorzichtig en heeft het laatste in zich. En veel bloed, meer dan je zou denken. Deze kan ook zeker naar wedstrijden op drie- en vier sterrenniveau, zeker weten. Ik hoop dat Avion er mooi in kan groeien naast Carambole."
Ook Peter Olthof was een gelukkig man. Hij reed met Agossi naar de met Leopold van Asten op VDL Groep Zidane gedeelde derde plek in zijn eerste Grote Prijs op twee sterrenniveau. De Langevener glunderde al na het bereiken van de barrage, waarin hij naar eigen zeggen op weg naar de laatste hindernis te veel van zijn lijn afweek om uitzicht te houden op het winnen van de Grote Prijs. Hij kwam daarvoor nu slechts 0,37 seconde te kort.
"Zo vaak rijd ik dit soort concoursen niet en deze afloop is fantastisch voor mij. Agossi werd eerder gereden door Steven Veldhuis en was eigendom van Daan Die wilde hem verkopen en gelukkig heeft Gerard Tijans heeft ervoor gezorgd dat ik hem nu kan rijden. Na de eerste ronde was ik al blij dat ik nul was. Agossi denkt altijd mee en is heel voorzichtig. Hij springt een beetje op zijn eigen manier, maar blijft wel meestal foutloos."
Ook Hilde Woudstra met Titania en Chantal Regter met Bengel SFN haalden de barrage. Ze werden, na respectievelijk één en drie springfouten, dertiende en vijfde.